Mihaela Plugariu este învățătoare pentru clasele pregătitoare I și a II-A, la Școala Primară Cosițeni, din județul Iași. Mihaela și-a început profesia în acest an, în plină pandemie, când toate școlile din România au trecut la învățământul online din cauza virusului COVID-19. Deși este primul an în care predă, Mihaela a dat dovadă de creativitate și a făcut tot posibilul ca predarea în sistem online să fie eficientă.

Mihaela a povestit pentru Most Wanted Stories, despre predarea în sistem online, dar și despre cât de dificil este să fii învățător la început de drum într-o perioadă de criză mondială. Totodată, ea s-a asigurat că toți elevii au acces la educație în acest context pandemic, realizând o mini „campanie” de donații.

Cum este să lucrezi în învățământ în această perioadă, când munca didactică s-a mutat în mediul online?

Chiar dacă este o perioadă dificilă, din cauza pandemiei, încerc să privesc această perioadă  ca pe o nouă provocare în care pot să îmi depășesc limitele. Observ atât avantaje, prin faptul că se poate digitaliza sistemul de învățământ și elevii au parte și de altceva decât modul tradițional de predare, cât și dezavantaje, din cauză că elevii din mediul rural au acces mai greu la resursele tehnologice.

Cât de bine asimilează copiii informațiile tale?

În momentul prezent nu îmi pot da seama de cât de bine asimilează copiii informațiile date de mine, din cauza faptului că unii părinți nu permit copiilor să lucreze independent și rezolvă sarcinile în locul lor pentru a obține note bune. Aceasta nu este o abordare benefică pentru copil, deoarece nu se va dezvolta suficient și nu va deveni autonom. Desigur, este foarte important să îi sprijinim și să le oferim încredere pe tot parcursul învățării, dar trebuie să facem diferența dintre a sprijini și de a face toată tema.

Predarea prin intermediul Whatsapp și Classroom

 Din păcate, din cauza faptului că nu este semnalul suficient de bun pentru a desfășura sesiuni video prin diferite platforme sau unii părinți nu au ținut pasul cu tehnologia și întâmpină dificultăți, eu am ales să lucrez cu ei prin aplicația Whatsapp. În timpul orelor, trimit mesaje vocale cu diferite explicații, videoclipuri, le trimit uneori jocuri pentru a se mai destinde și îi las un anumit timp să lucreze exercițiile sau să citească.

Pentru a verifica ceea ce au realizat, ei îmi trimit poze și discutăm prin mesaje vocale. De asemenea, tema pentru a doua zi unii o încarcă pe platforma Google Classroom, în cazul copiilor care nu reușesc șă îmi trimit pe Whatsapp. Sunt foarte înțelegătoare și consider că nu este atât de important ce aplicații folosim, atât timp cât parcurgem și lucrăm intens conținuturile date.

Ce activități ai introdus pentru a menține ora cât mai interactivă?

Ca ora să fie cât mai interactivă și să nu existe monotonie, încerc să le captez atenția prin diferite joculețe cu litere, cifre, cu întrebări legate de textul pe care îl parcurgem. De asemenea, uneori mai urmărim diferite videoclipuri despre lecția realizată și le printez tot felul de fișe de lucru, pe lângă exercițiile pe care le-au de făcut din manual. Am decis împreună ca în fiecare săptămână să vorbim despre câte un animal și să aflăm cât mai multe informații despre acesta.

De ce ai ales această profesie?

Este ceea ce mă reprezintă și ceea ce îmi place cel mai mult să fac. Consider că acesta este scopul meu în viață, de a ajuta cât mai multe suflete de copii să se dezvolte, să învețe, să observe cât este de frumoasă lumea din jurul lor și să fie recunoscători pentru tot ceea ce au. Iubirea față de copii m-a făcut să aleg această meserie și nu regret nicio clipă că am ales acest drum.

Despre probleme și soluții – Toți copiii au dreptul la educație

Consideri că salariile ar trebui mărite de către Guvern în această perioadă?

Având în vedere contextul actual, cred că cel mai important în acest moment este sprijinirea copiilor și trebuie să le oferim accesul la tehnologie, deoarece educația este pe primul loc și e cea mai importantă armă pe care o putem avea. Nu mă pot plânge în acest moment de salariu sau de faptul că mi-aș dori mai mult, pentru că aș fi nerecunoscătoare.

Ce dificultăți ai întâmpinat în sistemul online?

O problemă foarte mare cu care m-am confruntat a fost faptul că mai bine de jumătate de clasă nu a avut dispozitive pentru a participa la lecțiile on-line, iar pentru aceasta am organizat o ,,campanie” de donație în rândul cunoștințelor pe care le am, aceștia răspunzând cu mare drag solicitării mele. Nu mi-a venit să cred că am adunat pentru toată clasa diferite dispozitive și că oamenii au fost atât de darnici.

O altă problemă este faptul că pentru cei ce au clasele mici, cum ar fi cazul meu, este foarte dificil să îl faci pe copil să înțeleagă anumite noțiuni. Avem mare nevoie de sprijinul părinților în această perioadă, pentru că noi, din spatele ecranului, nu reușim să îl facem să înțeleagă tot sau să învețe să scrie o literă nouă, de exemplu.

Școală online sau față în față. Cum e mai bine?

Mulți spun că școlile ar fi trebuit să rămână deschise, cel puțin pentru clasele primare. Cum comentezi această afirmație?

Sunt de părere că există și avantaje și dezavantaje în ceea ce privește deschiderea școlilor. Avantaje, prin faptul că unii elevi pot asimila mai ușor informațiile, îi pot ajuta să scrie cât mai corect și mai îngrijit, au curajul de a pune mai multe întrebări și pot interacționa mai mult cu colegii, deoarece cred că acest lucru le lipsește cel mai mult.

Există și dezavantaje, pentru că virusul se poate răspândi mult mai rapid și chiar dacă cei mici nu sunt atât de afectați de el, îl pot transmite persoanelor vârstnice care pot suferi de anumite afecțiuni. De asemenea, un alt dezavantaj este faptul că în învățământul simultan, mai exact atunci când predai la trei clase diferite, este destul de dificil să predai într-o oră trei lecții diferite.

Spun că este greu pentru că în timp ce o clasă ascultă ceea ce predă cadrul didactic, celelalte trebuie să se concentreze la ce au de realizat, iar unii nu se pot focusa atât de ușor. În mediul online, este un avantaj pentru mine de a lucra cu trei clase deoarece pot oferi ajutorul fiecărei clase în parte, iar ei înțeleg mult mai ușor și rapid.

În perioada studenției, Mihaela a făcut parte din mai multe proiecte educaționale care i-au făcut un C.V. destul de amplu. Mereu s-a implicat în diferite voluntariate, tocmai pentru a căpăta o experiență înainte de a-și începe cariera. În momentul de față, pe lângă profesia de învățătoare, Mihaela face voluntariat de 3 ani la Asociația Studenților Psihologi și Pedagogi, unde a fost și coordonator pe departamentul de Resurse Umane. Totodată, ea își continuă studiile fiind în primul an de master la Didactici aplicate pentru învățământul primar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *